עקרונות שיטת הפילאטיס

פילאטיס מכשירים מתמקד ב -7 עקרונות . לא פשוט להפריד בין העקרונות היות והם שזורים ותומכים זה בזה . ברגע שאנחנו מבינים ומפנימים את העקרונות , הגוף לומד להתנהל בצורה נכונה המונעת פציעות ומכאובים, ואף מתחזק בפעילות היומיומית.

נשימה – Breath

 בשיטת פילאטיס הנשימה הינה מרכיב בלתי נפרד מהתרגיל והתרגול, הנשימה מאפשרת זרימה בתנועה וביצוע תנועות קשות ומסובכות ביתר קלות. נשימה נכונה עוזרת לשלוט בתנועות בזמן התרגילים ובחיי היומיום גם יחד. השאיפה היא תמיד לנשום נשימות עמוקות לכל חלל בית החזה והצלעות לניצול מקסימאלי של הנשימה ורוב התרגילים מלווים בהוראות נשימה ספציפיות. פילאטיס טען כי הנשימה היא הפעולה הראשונה והאחרונה בחיים, ועל כן יש לנשום נכון.

מרכז – Powerhouse

פילאטיס קרא למרכז הגוף "בית הכוח" (Powerhouse) הנמצא בין החלק התחתון של הצלעות לקו שמסביב לעצמות הירך. קבוצה גדולה של שרירים במרכז עוטפים את הבטן, הגב התחתון, הירכיים והישבן. שרירים אלו אינם זוכים, ככלל, בתשומת לב, מכיוון שהשרירים שנוטים להפעיל בשגרת היומיום הם, בעיקר, קבוצת השרירים הגדולים של הזרועות והרגליים. חיזוק המרכז ושמירה על גמישותו מפחיתים סיכויים לפציעות ומונעים כאבים כרוניים בגב התחתון. כל האנרגיה של התרגילים מגיעה מבית הכוח לכיוון הקצוות.

דיוק – Precision

הדיוק מעלה את רמת הביצוע של התרגיל והוא פרטנר של השליטה – ככל שרמת הדיוק תעלה בעת ביצוע התנועה כך תעלה האפקטיביות. ויתור של פרט מסוים היא כמו ויתור על המטרה של התרגיל. לכל תנועה יש מטרה, לכן כל הוראה שניתנת לגוף היא חשובה. ללא דיוק אי אפשר לשפר את התפקוד של הגוף או להביא לשינוי של תבניות תנועה שגויות.

ריכוז – Concentration

ג'וזף פילאטיס הצהיר כי בשביל לעבוד עם הגוף, צריך להפעיל את המחשבה כי היא זו שמפעילה את הגוף… בכל שלב של התרגיל מתבצע דיאלוג פנימי עם הגוף: להרגיש, להבין ולייעל את התנועה. התרגול מצריך ריכוז במהלך כל תנועה ולאורך כל תרגיל. במקום לתת למחשבות לנדוד, המתעמל מתרכז בגוף ובביצוע התרגיל עצמו. על ידי שליטה של הגוף בכל תנועה, פיזית ומנטאלית, רמת הביצוע תעלה. הריכוז הינו המפתח להצלחה. כל תנועה שנראית פשוטה הופכת למורכבת כאשר מייחדים לה מחשבה.

שליטה – Control

ג'וזף פילאטיס קרא לשיטה שלו בשם "Contrology" – שליטה גופנית פיזית ומנטאלית. פילאטיס דרש כי התרגיל יבוצע בשליטה מלאה של הגוף ובשליטה מלאה של המוח (mind) על הגוף. כל תנועה נעשית במחשבה מלאה ומתוך התכווננות לביצוע תנועות מדויקות ומאורגנות. השליטה היא בכל האספקטים של התנועה, אימון נכון בשיטה מקטין את הסיכוי לנזקי גוף, מעלה את החיוניות בגוף ומאמן ומכין את הגוף לחיי היומיום בהתאם לצרכים האינדיבידואלים של כל אחד.

קצב וזרימה – Rhythm & Flow

פילאטיס שם דגש על הזרימה בכל שלבי התרגיל וגם בין תרגיל לתרגיל, באופן זה הופך התרגול ליחידה אחת הרמונית ומתמשכת. הקצב מצטרף לעקרון הזרימה לשמירה על דינאמיות בין התרגילים ובתוך התרגיל עצמו. הקצב, נותן תחושת זמן נעימה וזרימה רציפה לכל אורך העבודה. אדם המתרגל תוך שמירה על עקרון הזרימה ישפר את הקואורדינציה ואת יכולת התנועה שלו.

תנועתיות – Whole body movement

התנועה מעוררת קואורדינציה, מחזקת את התחושה, מהנה, נותנת תחושה נעימה ומחטבת. הגוף הוא יחידה שלמה והוליסטית. בעבודה על חלק אחד של הגוף יש לתת תשומת לב גם לשאר חלקי הגוף, בהתאם לדרישות התרגיל תוך מחשבה על מנח אנטומי אשר ימנע מפציעות להתרחש בעת התרגול ואף ישקם פציעות קיימות